Sejarah Tahun 4: Bahan PdPC Dengan Teknik Trex-Square - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Thursday 19 October 2017

Sejarah Tahun 4: Bahan PdPC Dengan Teknik Trex-Square


Matapelajaran Sejarah adalah sangat sinonim dengan kebosanan dan mengantuk! Hahahaa... Entahlah, saya memang tak minat langsung belajar sejarah zaman saya bersekolah dulu. Nasib baik dapat juga credit untuk subjek sejarah... Muahahaha... 

Sekarang, seawal umur 10 tahun, murid-murid dah kena belajar Sejarah. Pening juga kan, macam mana nak bagi subjek yang agak membosankan ni jadi sesuatu yang awesome dan murid-murid sentiasa ternanti-nanti nak belajar Sejarah... 

Baiklah, hari ni kita semua bernasib baik kerana ada seorang lagi pelajar IPG Kampus Sultan Mizan, Hafiz Yatin, yang sudi berkongsi teknik yang beliau telah jalankan untuk kajian pembentangan. Saya jumpa dia ni semasa di International Conference of STEM kat UPSI hari tu. Seorang yang humble dan hmm... boleh dikatakan 'budak baik' juga... hehe... Hafiz juga telah berjaya mendapat dua anugerah emas untuk kajian ini dalam pertandingan inovasi. Pertama dalam Pertandingan Inovasi dan Seminar Penyelidikan Peringkat Kebangsaan IPG Kampus Sultan Mizan 2017 dan yang kedua adalah Pertandingan Inovasi dan Pameran BOS (Blue Ocean Strategy) 2017, peringkat kebangsaan di IPG Kampus Darul Aman. Hebat kannn! I loiikee! Haha... Dia ni merupakan salah seorang presenter yang telah membentangkan tajuk "Meningkatkan Kefahaman Murid Tahun 4 Untuk Mempelajari Topik Kerajaan-kerajaan Melayu Awal Dengan Menggunakan Trex-Square". Kajian ini membuktikan bahawa murid-murid bertambah minat untuk belajar tajuk berkenaan sekaligus meningkatkan kefahaman mereka dan menampakkan peningkatan prestasi dalam menjawab soalan.  


Jika anda berminat untuk menggunakan kaedah PdPC seperti yang Hafiz jalankan, sila download QR Code Trex-Square yang dikongsikan. Kemudian, bolehlah dicetak, digunting dan ditampal seperti dalam gambar dibawah. 

Klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar.

Peta tu tak semestinya anda buat sama seperti gambar. Boleh jer kalau nak guna lukisan peta biasa-biasa atau peta yang difotostat atas kertas saiz A3, OK jer... Yang penting QR code tu mesti ada. Gunting code yang diberikan dan tampal pada peta tersebut. Done! Apa pun atas kreativiti anda! :)

Cara menjalankan PdPC menggunakan code tersebut, anda boleh rujuk pada gambar dibawah:-

Klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar.

Murid akan mengimbas kod menggunakan telefon bimbit. Aplikasi yang perlu digunakan untuk aktiviti mengimbas adalah samada anda menggunakan aplikasi WECHAT ataupun mana-mana aplikasi pengimbas QR Code (QR Code Scanner). 

Okay, sampai di sini sahaja perkongsian untuk hari ni... Sekiranya ada sebarang pertanyaan, boleh berhubung terus dengan Hafiz Yatin di Facebook ya... Kredit kepada rakan-rakan beliau, Fatini Athirah, Sharmila Balakrishnan, Asyraaf dan Steven yang bersama-sama bekerjasama dalam menghasilkan projek ini... Mereka dibawah bimbingan Dr. Hazlina Bt. Awang Lah... Ok gaise... Bye!

Nota Kaki: Peringatan untuk diri sendiri... Not everyone will appreciate what you do for them. You need to figure out who's worth your kindness and who's just taking advantage. 

1 comment:

  1. wow... mmg best, budak2 teruja n suka sangat2..akak ada juga guna untuk mengajar komsas, budak scan n tampal pd watak yg sesuai, tp kod link ke youtube x pernah buat, mcm best je kan... tqvm atas sharing info nih

    ReplyDelete