Gamifikasi Dalam PdPC - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Sunday 9 July 2017

Gamifikasi Dalam PdPC


Semalam, saya telah dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan satu slot bersama guru-guru di sekolah saya untuk sesi ladap. Saya memilih tajuk Gamifikasi dalam PdPC kerana pada saya tajuk ini tidak terlalu berat. Maklum la, berladap dalam bulan Syawal ni, tak nak lah heavy sangat... lite-lite sudah... Hahahaa... Lagi pun tajuk ni saya rasa memang sangat interesting dan boleh bantu untuk recharge mood murid-murid dan guru untuk menjalankan PdPC dalam suasana ceria dan bermakna selepas dah bercuti Raya.

Okay, ni antara isi kandungan yang saya present kepada rakan-rakan saya semalam... Saya bimbing mereka bagaimana mereka boleh menjalankan gamifikasi dalam PdPC mereka dengan hanya menggunakan tiga aplikasi yang mudah diguna... Oleh kerana masa yang diperuntukan kepada saya hanyalah lebih kurang 1 setengah jam sahaja, saya hanya kongsikan cara untuk mengguna pakai soalan-soalan yang sudah tersedia ada sahaja. Soalan-soalan yang dibuat oleh orang lain.... InsyaAllah kalau ada yang nak menuntut ilmu lebih, bolehlah berhubung dengan saya. Kalau ikutkan saya nak ajar cara membina soalan, tapi masa memang tidak mengizinkan... Jadi, cukuplah dengan ilmu basic macam ni. Ilmu ni pun kalau diaplikasikan dalam PdPC sudah cukup awesome! :D

Saya pilih untuk kongsikan 3 aplikasi sahaja... Gamifikasi menerusi Frog VLE, Kahoot dan juga Quizizz.. Saya dah pernah post Tutorial untuk Quizizz ni tahun lepas, so, siapa berminat boleh baca bagaimana kaedahnya dengan lebih detail lagi... :)



Kalau diikutkan, dalam Frog VLE memang dah banyak elemen gamifikasi ni... Saya senaraikan 4. Try lah ye! :D

Untuk kahoot, soalan tidak akan terpapar di skrin murid, hanya jawapan sahaja yang tersedia di skrin mereka. Jadi murid perlu fokus dengan soalan yang dipaparkan di depan kelas untuk menjawab soalan. Dengan bunyi dan warna yang pelbagai, yes, memang menarik digunakan dalam kelas. Bukan murid je suka, cikgu pun enjoy sama! LOL.


Beza link guru dan murid, sengaja saya labelkan sebegitu supaya senang anda membezakannya... Untuk guru tu adalah tempat untuk guru-guru mencari soalan dan memulakan permainan... Manakala link untuk murid pula untuk murid-murid masukkan nombor pin yang diberikan oleh guru untuk bermain secara berjemaah dengan rakan-rakan...



Berbeza dengan kahoot, soalan akan terpapar dalam skrin murid-murid apabila menggunakan Quizizz ni... Jadi mungkin masing-masing akan sibuk tekun melihat skrin masing-masing untuk menjawab soalan yang diberi.


Sama juga dengan Quizizz, ada link untuk guru dan murid...


Walaupun dari segi fungsi, Kahoot dan Quizizz nampak lebih kurang sama, tetapi sebenarnya terdapat perbezaan untuk kedua-dua aplikasi ini... Anda boleh baca perbezaannya dalam post saya yang seterusnya - Perbezaan antara Kahoot dan Quizizz. Apa pun aplikasi yang dipilih, pastikan kesesuaiannya dengan murid-murid anda dan yang paling penting make sure objektif anda tercapai! :)


Nota kaki: Pendapat peribadi saya tentang elemen gamifikasi ni seharusnya ia memang patut diselitkan dalam PdPC anda. Bukan setiap hari nak bergamifikasi pun, ia hanya untuk membantu anda mengekalkan mood dan at least boleh jadikan WOW factor untuk murid-murid anda terus menyukai kelas anda! Ingat... All work and no play makes Jack a dull boy. Cubalah sesekali. Tak pandai nak bergamifikasi secara online, buatlah yang offline... macam kotak beracun ke, main dam ke... Hehe.. Bai... :D

2 comments: