PDP : Projek Sains Akuarium Kombo Terrarium - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Saturday 3 September 2016

PDP : Projek Sains Akuarium Kombo Terrarium


Assalamualaikum sabahat...

Semalam, sewaktu melangkah masuk ke kelas, saya dapati beberapa botol minuman terpakai tersusun rapi di atas meja guru. Semakin dekat kaki melangkah ke arah meja, semakin jelas saya nampak botol tersebut dihias cantik dan bewarna warni.

Guru praktikum, Cikgu Fara, yang mengambil alih subjek Sains di kelas saya bersama murid-murid menghasilkan projek sains yang mana saya rasa sangat menarik dan bermakna. It's just superb! I like! Murid-murid saya pun sangat teruja dengan idea ini. Selain belajar secara kreatif dan 'lively', murid-murid juga dapat memupuk rasa tanggungjawab kerana masing-masing sibuk menjaga ikan peliharaan mereka; memberi makanan, menukar air akuarium dan sebagainya. Selain itu, aktiviti ini juga secara tidak langsung dapat memupuk nilai kasih sayang terhadap haiwan. Oleh kerana itu, saya merasakan projek yang Cikgu Fara dengan murid-murid saya lakukan ini elok dikongsikan supaya lebih ramai lagi guru matapelajaran Sains mendapat idea bagaimana untuk menjadikan sesi pdp kearah yang lebih menyeronokkan dan berkesan. Beberapa orang murid saya telah pun menerangkan satu per satu cara untuk membuat projek tersebut kepada saya. Yang nak mencuba, boleh try ya..

Bahan-bahannya:-
Botol minuman 1.5l dipotong dua
Untuk bahagian bawah (botol dibuat beberapa lubang untuk pengudaraan)
-Ikan kecil
-Makanan ikan (dah ada ikan mestilah ada makanannya kan... :) )
-Air secukupnya
-Batu hiasan
-tumbuhan yang sesuai
Untuk bahagian atas (Penutup botol dilubangkan untuk memasukkan tali supaya tali boleh terendam di dalam air)
-Sedikit tanah
-Tali berasaskan kain (untuk menyerap air)
-Pokok renek hiasan yang sesuai

*Sila rujuk gambar.




Oh ya, setelah meng 'google', saya dapati projek ini dinamakan aquarium combo terrarium. Melihat anak ikan berenang-renang, rasa relaks dan tenang saja.. Memelihara ikan merupakan salah satu terapi untuk memenangkan fikiran.. Teringat dulu saya rajin ke spa ikan semasa di KL untuk mengurut tapak kaki katanya, sambil-sambil tu ikan-ikan tersebut akan makan kulit-kulit mati yang terdapat pada kaki kita. Ohhh... tenangnya! :D

Nota kaki : Terima kasih cikgu Fara kerana sabar melayan kerenah anak murid 3 Delima/2016. Semoga Cikgu terus sukses dan kreatif dalam melaksanakan pdp pada masa akan datang. Keep up the good work! You're awesome! :) Jom apply benda ni dalam subjek lain! :D



No comments:

Post a Comment